Een uitnodiging om vanuit nieuwsgierigheid te onderzoeken, verbinden en vormgeven.

 

De verwonderkamer verzorgt kunstprojecten geïnspireerd op het rariteitenkabinet. Verwondering geeft ruimte aan groei van de aanwezige talenten en de ontwikkeling van nieuwe van elke deelnemer.

De verwonderkamer is voor regulier- en speciaal onderwijs zowel voor de leerlingen als onderwijzers. Het is een zeer geschikte tool voor teambuilding en visievorming.

 

De verwonderkamer kan op elke locatie worden gegeven als dagproject bijvoorbeeld ter vervanging of als complete kunst en cultuur lessenserie. Klik op de knop hieronder voor meer informatie!

Leren in De Verwonderkamer doe je door je te verwonderen. De deelnemer leert al vragen stellend steeds beter zichzelf en de wereld om zich heen kennen.

De verwonderkamer laat leerlingen leren vanuit intrinsieke nieuwsgierigheid, vanuit hun eigen verlangen naar kennis. Vragen zijn hierbij belangrijker dan de juiste antwoorden. De objecten in het rariteitenkabinet roepen verwondering op en scheppen mogelijkheden tot breed vakoverstijgend leren. Wat is het? Wat wil jij er mee en hoe ga je dat doen? Creëren vanuit nieuwsgierigheid, verwondering zorgt voor nieuwe inzichten op elk (leer)gebied.

 

Door het gemaakte werk te exposeren krijgt het meerwaarde. Het werk en de ideeën van de leerlingen bespreken/exposeren zorgt voor inclusie Het leerproces wordt getoond en op waarde geschat en kan zo ook weer andere leerlingen en docenten inspireren en aanzetten tot vernieuwende ideeën.

 

De verwonderkamer kan bijdragen aan cognitieve en sociale ontwikkeling, door te luisteren, te inspireren en zelfvertrouwen opdoen door kennisdelen. Met creativiteit obstakels overwinnen zonder bang te zijn om fouten te maken. Jezelf beter leren kennen. Dan durf je grotere en kleinere uitdagingen aan te gaan, je kwetsbaar op te stellen, te vragen en leer je luisteren naar anderen door te doen!


"In de fenomenologie wordt de verwondering als beginpunt van het hele wetenschappelijk onderzoek gezien, daarnaast als beginpunt van iedere positieve persoonlijke ontwikkeling. Deze ontwikkeling is dan een steeds voortschrijdende dialoog tussen de mens en zijn verwondering over zichzelf en de wereld."

 

LITT. C. Verhoeven, Inleiding tot de verwondering (5e dr. 1978).          

Waarom maken we het onderwijs zo saai?

In ons dagelijkse routine schiet de verwondering vaak een beetje tekort. Eerst moeten er taken worden afgevinkt daarna is er misschien nog tijd over voor rariteiten en zelfontwikkeling. 

Waarom niet wat meer verwondering toevoegen?

Wat als we nu eens heel bewust tijd nemen voor verwondering? Nieuwe diepe ervaringen opdoen, verbinding creëren en leren over en van elkaar door samen te ontdekken, te doen, fouten te maken en te leren.

Aan de hand van vragen. Ieder persoon bezit een talent, kennis en/of vaardigheid en kan daarmee een waardevolle bijdrage te leveren in de zoektocht naar een oplossing of een antwoord. Ik zeg expres een antwoord en niet hét antwoord omdat er nooit één antwoord is, elke vraag/probleem kan op verschillende manieren worden opgelost